Nå publik som bloggare

För den som har sin egen blogg kan det vara svårt att nå ut ibland. Det finns ju så många bloggar därute att det kan vara svårt att sticka ut. Gör man inte det så kommer det att bli svårt att locka läsare och även om många hävdar att de skriver om det som intresserar dem själva, inte för publik, så är det ju en skillnad mellan en blogg och en dagbok. Det senare passar den som inte är intresserad av att kommunicera, att förmedla sina tankar, insikter och åsikter till omvärlden. Men det är inte vad Idle.nu handlar om, utan syftet är att nå ut på olika sätt, även om målet inte direkt är att få en miljonpublik och bli störst i Sverige.

Hitta sin nisch inte nog
Det finns flera olika sätt att nischa sig som blogg. Att hitta ett helt unikt ämne att koncentrera sig på är nästan omöjligt; oavsett om det handlar om knyppling i 1800-talets Berlin eller manschettknappens historia så nog finns det någon som bloggar om det. Vad man kan göra är då inte minst att försöka ha en fräsch infallsvinkel, att skriva bättre och mer ingående, vilket inte alltid är så lätt. Även om man har sitt eget perspektiv på saken så är det svårt att också vara bättre än de andra.

En sak som man kan göra för att bättra på kontakten med sina läsare är att erbjuda ett exklusivt nyhetsbrev. Med verktyg som Postman är det lätt att organisera sin egen mailing-lista, där man kan erbjuda lite exklusiv intressant information, tipsa om intressanta nyheter och liknande. Gör man det bra så kan man utveckla ett lite mer personligt förhållande till sina läsare, vilket gör att de fortsätter läsa ens blogg. Att bygga upp en trogen läsarskara tar tid, och det räcker inte med att bara posta något eller några inlägg per vecka.